Κυριακή 22 Φεβρουαρίου 2015

Εγώ χωρίς Εγώ



Από τον πρόλογο του βιβλίου ΕΓΩ χωρίς ΕΓΩ που έχει μεταφράσει ο Νίκος Πιλάβιος και η Ανθή Ανδρεοπούλου. Μας αναφέρει ότι: ως η καλύτερη εισαγωγή γι’ αυτό το βιβλίο – ίσως και για όλα τα βιβλία του Κρισναμούρτι – θεωρήθηκε η απάντηση σε μια ελάχιστα γνωστή ερώτηση που του έκαναν το 1955 για τη Διδασκαλία του.


Απολαύστε τη!

Ερώτηση: Έχοντας πειραματιστεί σοβαρά με τις Διδασκαλίες σας για αρκετά χρόνια, έχω αποκτήσει πλήρη επίγνωση της ύπαρξης μιας παρασιτικής φύσης της «αυτογνωσίας» και έχω δει τα πλοκάμια της να αγγίζουν κάθε σκέψη, λέξη και πράξη μου.
Αποτέλεσμα αυτού του πράγματος είναι ότι έχω χάσει κάθε αυτοπεποίθηση όπως και κάθε ενδιαφέρον. Η δουλειά έχει καταντήσει αγγαρεία και ο ελεύθερος χρόνος πλήξη. Νιώθω διαρκώς, σχεδόν, έναν ψυχολογικό πόνο κι ωστόσο βλέπω ακόμη και αυτό τον πόνο σαν μια επινόηση του «εγώ». Έχω φτάσει σε αδιέξοδο σε κάθε τομέα της ζωής μου και σας ρωτάω τώρα κι εσάς αυτό που έχω αναρωτηθεί κι εγώ: Και τώρα τι γίνεται;

Κρισναμούρτι: Πειραματίζεστε με τις Διδασκαλίες μου ή πειραματίζεστε με το «εγώ» σας; Ελπίζω να βλέπετε τη διαφορά. Αν πειραματίζεστε με αυτά που λέω εγώ, τότε δεν μπορεί πάρα να φτάσετε στο «και τώρα τι γίνεται;» επειδή προσπαθείτε να πετύχετε ένα αποτέλεσμα που νομίζετε ότι το έχω πετύχει.  Νομίζετε ότι έχω κάτι που εσείς δεν το έχετε, και ότι αν πειραματιστείτε με αυτά που λέω θα το αποκτήσετε κ εσείς, πράγμα που κάνουν οι περισσότεροι από μας.

Προσεγγίζουμε αυτά τα πράγματα με νοοτροπία αγοραπωλησίας: «Θα κάνω αυτό προκειμένου να αποκτήσω εκείνο. Θα λατρέψω, θα διαλογιστώ, θα θυσιάσω, διάφορα, προκειμένου να αποκτήσω κάτι».

Τώρα: λέτε ότι πειραματίζεστε με τις διδασκαλίες μου. Δεν έχω να πω τίποτα. Ή μάλλον, το μόνο που μπορώ να πω είναι: παρατηρήστε τον ίδιο σας το νου· δείτε πόσο βαθιά μπορεί να πάει ο νους· τότε το σημαντικό είστε εσείς και όχι οι διδασκαλίες. Είναι σημαντικό για σας τον ίδιο να ανακαλύψετε τους δικούς σας τρόπους σκέψης και τι συνεπάγεται η σκέψη, όπως προσπάθησα να επισημάνω σήμερα το πρωί. 

Και αν παρατηρείτε πραγματικά την ίδια σας τη σκέψη· αν την παρακολουθείτε· αν πειραματίζεστε και αφήνετε να πέθανουν κάθε μέρα όσα μαζέψατε, τότε δεν θα κάνετε ποτέ την ερώτηση: «Και τώρα τι γίνεται;»

Βλέπετε, η «αυτοπεποίθηση» είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από το «θάρρος». Το θάρρος που γεννιέται όταν ανακαλύπτεις πράγματα για σένα κάθε στιγμή είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από την αυτοπεποίθηση που γεννάει η συσσώρευση πραγμάτων που ανακαλύπτεις και γίνονται γνώση που σε κάνει να νιώθεις σπουδαίος. Βλέπετε τη διαφορά;

Τότε το πρόβλημα της έλλειψης αυτοπεποίθησης εξαφανίζεται εντελώς. Υπάρχει μόνο μια αδιάκοπη κίνηση ανακάλυψης, αδιάκοπο διάβασμα και κατανόηση, όχι κάποιου βιβλίου, αλλά του ίδιου σας του νου, του συνόλου της τεράστιας δομής της συνείδησης. Τότε δεν ψάχνετε απολύτως κανένα αποτέλεσμα. Μόνο όταν αναζητάτε ένα αποτέλεσμα λέτε «Έκανα όλα όσα λέει, αλλά δεν έχω κερδίσει τίποτα κι έχω χάσει την αυτοπεποίθηση μου. Και τώρα τι γίνεται;».

Ενώ αν ερευνάτε και κατανοείτε τους δρόμους που ακολουθεί ο ίδιος σας ο νους, χωρίς να αναζητάτε καμιά ανταμοιβή, ένα σκοπό, χωρίς το κίνητρο του κέρδους, τότε μόνο υπάρχει πραγματική αυτογνωσία, και θα δείτε να βγαίνει κάτι καταπληκτικό μέσα από αυτήν.


Όχαϊ. Όγδοη Δημόσια Ομιλία, 28 Ιουλίου 1955


Οποιοδήποτε περιεχόμενο στον Παρόντα Δικτυακό Τόπο έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα, δεν συνιστά, ούτε δύναται να ερμηνευθεί ότι συνιστά ή υποκαθιστά συμβουλή ιατρικής φύσης, για την οποία οφείλετε και σας συστήνεται να απευθύνεστε σε αρμόδιο επαγγελματία υγείας.



Βιβλιογραφία: ΕΓΩ χωρίς ΕΓΩ   Κρισναμούρτι

Εκδόσεις: Καστανιώτη
ISBN 978-960-03-5625-0     

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου