Τρίτη, 27 Οκτωβρίου 2015

Το διακύβευα στην παιδεία



Το μπλοκ Ελευθεριακά Σχολεία υποστηρίζει θέματα που μας αφορούν άμεσα ,όπως η πρόσφατη περιπέτεια της μητέρας που απειλήθηκε με απώλεια επιμέλειας από το ελληνικό κράτος. Με αφορμή αυτήν την μοναδική στα χρονικά της παιδείας, υπόθεση και πράξη πολιτικής ανυπακοής, προτείνουμε να συντονιστούμε ώστε να προχωρήσουμε, στην ίδρυση ενός σωματείου με σκοπό την υπεράσπιση της χειραφετικής παιδαγωγικής και εκπαίδευσης.

Το ζήτημα της υπόθεσης με την καταγγελία για κατ' οικον εκπαίδευση είναι ακόμα ανοιχτό και σε εκκρεμότητα καθώς δεν παραπέμφθηκε ποτέ σε δικάσιμο, αλλά η μητέρα εκβιάστηκε με πρωτοφανή αντιδημοκρατικό τρόπο μέσω της αρμόδιας εισαγγελίας ανηλίκων και παραμένει αιτία ομηρίας της ίδιας της μητέρας και της κόρης της. Και θα πρέπει να λυθεί νομοθετικά αν θέλουμε να έχουμε ελπίδες για λειτουργία μελλοντικά ενός ελευθεριακού και αυτοδιαχειριζόμενου σχολείου της κοινότητας. 

Το σημαντικότατο λοιπόν αυτό θέμα παρουσιάστηκε ελλιπέστατα, στρεβλά και μονομερώς από τα μέσα μαζικής “ενημέρωσης” καθώς επικεντρώθηκαν στην είδηση της απώλειας επιμέλειας του παιδιού λόγω της προσωπικής θέσης μιας ανυποχώρητης μητέρας που αρνείται να στείλει το παιδί της στο σχολείο όπως κάνουν όλοι. Δλδ έθεσαν το ζήτημα καθαρά σε μια προσωπική στάση ζωής αποκομμένο από την κοινωνική παράμετρο και τους συσχετισμούς με το δικαίωμα στη επιλογή του είδους και του τρόπου εκπαίδευσης και του προτάγματος της αυτεξουσιότητας. Ο λόγος που το πετισιον δεν συγκέντρωσε μεγάλο αριθμό υπογραφών είναι γιατί κατά τη γνώμη μας δεν παρουσιάστηκε στο ευρύ κοινό η πολυπλοκότητα του ζητήματος της χειραφετικης εκπαίδευσης (με ότι αυτή συνεπάγεται) παρά μόνο η φαινομενική του υπόσταση (μέσω της συγκεκριμένης υπόθεσης) και η απαίτηση της επιλεκτικής παράκαμψης του νόμου.

Για το θέμα του homeschooling προβλήθηκε σχετικό ρεπορτάζ στην τηλεόραση. Η θέση μας είναι ότι είναι μονομερής και αποσπασματική η άποψη του, καθώς δεν θίγει και δεν φωτίζει την κοινωνική συνιστώσα με την έννοια που την έχουμε θέση σε παρελθούσες αναρτήσεις μας, δλδ ότι δεν αποτελεί αυτοσκοπό η κατ' οίκον εκπαίδευση αλλά μια αναγκαστική επιλογή λόγω της δυσκαμψίας του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος να επιτρέψει την ύπαρξη και λειτουργία αυτοδιαχεριζόμενων κοινοτικών σχολείων εναλλακτικών μορφών εκπαίδευσης.

Φυσικά και δεν είναι δυνατόν στο ελάχιστο χρονικό πλαίσιο του ρεπορτάζ να προβληθούν ικανοποιητικά όλες οι παράμετροι ενός πολύ σύνθετου ζητήματος. Πιστεύουμε ότι το θέμα είναι πολύ σοβαρό με πολλαπλές επιπτώσεις σε κάθε πτυχή του προσωπικού και κοινωνικού μας βίου, για να παρουσιαστεί σε ένα κλιπακι στο κεντρικό δελτίο τηλεοπτικού καναλιού. 

Απαιτείται πολύ πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση (πχ συζήτηση στο στούντιο εφ'όλης της ύλης με παρουσία υπουργού παιδείας ,συνηγόρου του παιδιού, παιδαγωγών και γονέων και παιδιών, με αφορμή προβολή ταινίας όπως η (Απαγορευμένη Εκπαίδευση) διότι το ζήτημα αυτό είναι απλώς μια πολύ καλή αφορμή για να πιάσουμε την ουσία που δεν είναι άλλη από την συζήτηση για τον τρόπο που έχουμε επιλέξει να διάγουμε το βίο μας ως μέρος μιας πολυτροπικής κοινωνικής διάστασης που ευνοεί μόνο τον διαρκή ανταγωνισμό και την χωριστικότητα.

Δείτε εδώ το βίντεο: (Απαγορευμένη Εκπαίδευση)




 


Δεν καταθέτουμε απόλυτη άποψη, αλλά διατηρούμε τις αμφιβολίες μας για την παρουσίαση τέτοιων θεμάτων από τα γνωστά μας "ψυχαγωγικά" κανάλια...Θα ήταν ενδιαφέρον να βλέπαμε πως θα αντιδρούσαν αν από την παρουσίαση του θέματος θίγονταν έμμεσα. Γιατί το ζήτημα της ποιότητας και της φύσης της παιδείας σε μια κοινωνία , είναι αναπόφευκτα συνδεδεμένο και με την ποιότητα των μέσων ενημέρωσης και της συναίνεσης που αυτά κατασκευάζουν (Τσομσκυ)

Το διακύβευα λοιπόν δεν είναι το δικαίωμα στην κατ' οίκον εκπαίδευση αλλά η χειραφετική διάσταση της παιδείας. Στην πράξη αυτό συνδέεται με τα εξής:

Άμεση σύσταση πανελλαδικού σωματείου που θα μπορούσε ονομάζεται πχ “Κίνημα (γονέων , νέων παιδιών και παιδαγωγών) για τη χειραφετικη παιδαγωγική και εκπαίδευση “και το οποίο θα έχει το ρόλο να αποτελέσει σημείο αναφοράς, ενημέρωσης και συσπείρωσης όλων μας αλλά και νομικό πρόσωπο που θα μας εκπροσωπεί στον αναπόφευκτο και αναγκαίο και επιτακτικό διάλογο με την επίσημη πολιτεία. Ίσως να ακούγεται λίγο οξύμωρο, αλλά πιστεύουμε ότι και με αυτόν τον τρόπο θα καταφέρουμε να κατοχυρώσουμε τα αυτονόητα δικαιώματα μας για την αυτοθεσμισή μας ως πολίτες, με τις ιδιότητες του γονέα και του παιδαγωγού.

Οραματιζόμαστε δημιουργία φορέων ανοιχτής συνεργατικής μάθησης που θα επαναπροσδιορίζουν την έννοια της εκπαίδευσης και θα αποδώσουν στη λέξη “σχολείο” την πραγματική της έννοια, μέσα σε ένα κοινοτικό πλαίσιο συνεργασίας και λειτουργίας υπό τη μορφή μιας διευρυμένης οικογένειας που αλληλοϋποστηρίζεται και συμπορεύεται δημιουργικά. Η ανάγκη του παιδιού υπαγορεύει όλες αυτές τις σκέψεις μας .

Από το παιδί ξεκίνησε άλλωστε το ερευνητικό μας ταξίδι στα πεδία της μάθησης και σε αυτό θα επιθυμούσαμε ιδανικά να καταλήξει το όποιο έργο συνδημιουργήσουμε , για να εξελιχτεί μελλοντικά στο είδος του σχολείου που οραματιζόμαστε ως αφετηρία μιας παιδείας που θα συμβάλλει στη δημιουργία μιας ανεκτικότερης και συνειδητοποιημένης ανθρώπινης ύπαρξης και εν τέλει σε μια εξελιγμένη ανθρώπινη κοινωνία σε όλα τα επίπεδα.

Το όραμα μας αντικατοπτρίζεται στην εικόνα μιας συνεργατικής ανοιχτής και δημοκρατικής δομής ανοιχτής εν-παίδευσης με αλληλοσεβασμό στις ανάγκες όλων μας, όπου τα παιδιά θα λογαριάζονται ως ισότιμα μέλη και θα απολαμβάνουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την δική τους αυτενέργεια και συνειδητοποίηση της θέσης τους ως μέλη της μικρής μας κοινότητας αυτόνομης μάθησης και της ευρύτερης κοινωνίας. Ένα εγχείρημα αυτής της φύσης και φιλοσοφίας βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη στην Αθήνα, ενώ πανελλαδικά υπάρχουν δεκάδες παρόμοια εγχειρήματα ήδη σε λειτουργία ή υπό σύσταση.


Οποιοσδήποτε γονέας ή παιδαγωγός επιθυμεί να συμμετέχει στη σύσταση ενός πανελλαδικού σωματείου όπως αναφέρθηκε παραπάνω, μπορεί να στείλει ένα αίτημα στο:
closer91@yahoo.gr με θέμα: Σωματείο 


Πηγή: http://democraticschoolsgr.blogspot.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου